Τρίτη 30 Ιουνίου 2009

thank you for smoking

Καπνίζω.

Στο bar, στο τραπέζι, στο κρεβάτι, στο αυτοκίνητο.

Marlboro lights. Συνώνυμο του καφέ, του ποτού. Δεν θα γράψω όλες τις στιγμές που έκανα παρέα με τον Marlboro Man γιατί θα χρειαστώ πολύ χώρο και πάλι δεν θα είναι αρκετός. Οι καπνιστές καταλαβαίνουν…

Θα γράψω όμως για την τελευταία μέρα που καπνίζω νόμιμα παντού. Παντού που η άτυπη καπνιστική δεοντολογία μου επιτρέπει, δηλαδή όχι στο σπίτι των γονιών μου, όχι στο σπίτι των ανηψιών μου, όχι στο γραφείο με συνάδελφους μη καπνιστές και γενικά όχι όπου η απόλαυση του καπνού ενοχλεί.

Και μάλλον ενοχλεί πολλούς που βάλθηκαν να το εξαφανίσουν, γιατί ‘βλάπτει σοβαρά την υγεία’. Στην αρχή περιόρισαν την διαφήμιση, μετά την περιόρισαν κι άλλο, μετά πρόσθεσαν και μηνυματάκια όπως το αλτρουιστικό ‘βλάπτει εσάς και τους γύρω σας’, το απαισιόδοξο ‘μπορεί να σκοτώσει’, μέχρι το χτύπημα κάτω από την ζώνη ‘βλάπτει το σπέρμα και την γονιμότητα’. Ως και την τιμή του αύξησαν, αλλά τίποτα. Ακόμα καπνίζω.

Λένε ότι νοιάζονται για την υγεία μου και γι αυτό θέλουν να μου το κόψουν αλλά εγώ ξέρω γιατί το κάνουν…, ζηλεύουν!

Θα προτιμούσαν να είμαι εξαρτημένος από την τηλεόραση και να χαζεύω όλη μέρα τις μουτσούνες τους, κολλημένος με μια φανέλα και να τσιρίζω ‘γκολ!’, να τρέχω πίσω από παπάδες για συγχώρεση ή με ναρκωτικά μπλεγμένος για να ησυχάσουν φωνάζοντας ‘εξαρτημένος’.

Αν νοιάζονταν για την υγεία μου θα έφτιαχναν λίγο το ΙΚΑ, θα άκουγαν όταν φώναζα για το ασφαλιστικό (λες να έκλεισε η φωνή απ’ τα τσιγάρα?), δεν θα άφηναν τα εργοστάσια να καπνίζουν περισσότερο από μένα και η οικολογία δεν θα ήταν trendy αλλά Νόμος του Κράτους.

Για παράδειγμα

Υγρό προϊόν, ευρύτατα διαδεδομένο (μόνο στην Ελλάδα καταναλώνονται πάνω από 300.000 lt κάθε χρόνο), με βασικό target group έφηβους και παιδιά, φθηνό, προσιτό, εύκολα προσβάσιμο (υπάρχει παντού), η χρήση του μπορεί να οδηγήσει σε διαβήτη, καρδιακά νοσήματα, παχυσαρκία, διαταραχές στην πέψη. Έχει συνδεθεί με επιδείνωση της υγείας των δοντιών και των οστών και περιέχει μια ουσία (ασπαρτάμη) ύποπτη για 92 παρενέργειες όπως όγκοι στον εγκέφαλο, συναισθηματικές διαταραχές, επιληπτικές κρίσεις. Όταν μάλιστα αποθηκεύεται σε θερμό περιβάλλον, αυτή η ουσία μετατρέπεται σε μεθανόλη (καρκινογόνο).

Επίσης περιέχει και καφεΐνη δηλαδή αϋπνίες, υπέρταση, αρρυθμίες, όγκους στο στήθος,…

Αυτό το προϊόν βλάπτει σοβαρά την υγεία μου κι όμως είναι το ισχυρότερο brand name του κόσμου αξίας $30mil!

Coca Cola

Δεν αναγράφει όμως προειδοποιητικά μηνύματα, δεν υπάρχουν περιορισμοί στην διαφήμισή του (αντίθετα θεωρούνται must), δεν απαιτείται καμία ιδιαίτερη μετατροπή στους χώρους κατανάλωσής του και γενικά παρέχεται ανεξέλεγκτα γιατί πάει με όλα. Επίσης τα έσοδα της πολιτείας είναι μηδαμινά σε σχέση με αυτά των προϊόντων καπνού.

Στο περίπτερο όμως δεν θα ζητάω πακέτο light αλλά gold γιατί θεωρείται παραπλανητικό, ενώ η Coca Cola light θα λέγεται Zero

Αν όντως νοιάζονται για την υγεία μου, είναι πολλά που πρέπει να γίνουν, ας μην αρχίσουμε από τα δύσκολα.

Αγχώθηκα, πάω για τσιγάρο…


http://www.youtube.com/watch?v=iBELC_vxqhI

must see ^



5 σχόλια:

morfeas είπε...

προσπάθησα να βάλω από το youtube το trailer της ταινίας του Reitman 'Thank you for smoking' αλλά...
αν μπορείς να βοηθήσεις, η αναζήτηση στο youtube γίνεται στο thank you for smokink - trailer

Νίκος είπε...

Απίστευτη ταινία, όπως και το κείμενό σου.
Όπως είδες, το trailer το "ανέβασα".

morfeas είπε...

Thanx mate!

Nikos Gistos είπε...

Δεν νομίζω ότι κανένα από αυτά τα μέτρα ξεκινά για να μειώσει σημαντικά τους ενεργητικούς καπνιστές. Στόχος είναι κατ΄ αρχήν ο περιορισμός των νέων καπνιστών και στη συνέχεια η ελάττωση του παθητικού καπνίσματος των μη καπνιστών. Και τα δυο επιτυγχάνονται με τα περιοριστικά μέτρα. Ας μην ξεχνάμε ότι η καπνοβιομηχανία βασίστηκε για το marketing στην εικόνα του «επιτυχημένου – σκληρού - όμορφου» που καπνίζει, δίνοντας μυθικές διαστάσεις στο προϊόν της, Όσο αυτή η εικόνα προσβάλλεται και ο νέος αντιλαμβάνεται ότι το κάπνισμα πλέον όχι μόνο δεν θα τον βοηθήσει αλλά αντίθετα θα τον περιορίσει κοινωνικά, τόσο μειώνεται το ποσοστό των νέων καπνιστών. Οι παλιοί ενεργητικοί καπνιστές είναι ελεύθεροι στις επιλογές τους.

morfeas είπε...

Θεωρώ πως κανείς από τους δύο στόχους που αναφέρεις δεν επιτυγχάνεται:
-οι νέοι καπνιστές πώς θα περιοριστούν εξαιτίας του μέτρου, αφού δεν γίνεται κάποιος καπνιστής επειδή μπορεί απλά να καπνίσει σε ένα cafe, διευκολύνεται μεν αλλά δεν ξεκινάει από εκεί
-η μεταβολή στο παθητικό κάπνισμα εκτιμώ ότι θα είναι μηδαμινή αφού μπορεί οι χώροι να διαχωρίζουν τους καπνιστές από τους μη, οι παρέες όμως θα είναι μικτές
Συμφωνώ για το μαρκετίστικο προφίλ του καπνιστή και για το πώς αυτό καθοδηγήθηκε από τις καπνοβιομηχανίες. Το μέτρο όμως αντί να προσβάλλει αυτήν την εικόνα (που μάλλον δεν είναι και η δουλειά του) αντίθετα την ενισχύει όταν την ντύνει με την γοητεία της παρανομίας (νεανικός μαγνήτης)
Εύχομαι ο κοινωνικός περιορισμός να μην ήταν η πρόθεση του μέτρου γιατί δεν ταιριάζει σε δημοκρατίες.
Αρκούσε η δημιουργία προδιαγραφών για τον καλύτερο δυνατό εξαερισμό στους κοινόχρηστους χώρους, αυτό άλλωστε το ζητούν όλοι, καπνιστές και μη